lördag 5 januari 2013

Efterrätt

Här kommer receptet på efterrätten från nyår.
Receptet på sorbet är den godaste jag ätit och så enkel att göra.
Kommer bli en favorit i sommar. Går att äta den direkt utan att frysa.
Själva pannacottan med smörkolasåsen var lite mäktig om man tog sådana monsterportioner som jag gjorde. Men i ett litet portionsglas och med sorbet till så var det definitivt en av de godaste efterrätterna jag ätit (trots att den inte innehåller någon choklad).

Recepeten har jag hittat på madebymaryblogg

Vaniljpannacotta med smörkolasås & havssalt och sorbet

6 port

Pannacotta
5 dl grädde
2,5 gelatinblad
3 msk socker
1/2 vaniljstång

Smörkolasås
1 3/4 dl socker
1 1/3 dl vispgrädde
25 g osaltat smör

Flingsalt

Hallonsorbet
500 g frysta hallon
8 msk florsocker
1 dl ananasjuice
4 msk färskpressad limejuice
1 dl myntablad (löst liggande, inte pressade)

Pannacotta
Lägg gelatinbladen i blöt.
Dela vaniljstången och gröp ur fröna.
Värm tillsammans med grädde och socker i en kastrull.
Låt grädden koka upp och låt svalna något innan du kramar ur gelatinbladen och lägger ner dem.
Blanda och häll upp i portionsglas.
Ställ i kylen i minst 3 timmar.

Smörkolasås
Häll upp sockret i en kastrull.
Värm på mycket svag värme tills sockret börjar smälta i kanterna och bli ljusbrunt.
Först då rör du runt.
Låt sockret smälta tills det blir brunt.
Vispa ner grädden lite i taget och höj sedan plattan till medel.
Fortsätt att röra tills klumparna smält och kolan börjat koka.
Låt koka i ca 6 min.
Låt svalna i rumstemperatur.

Förvara i kylskåp om du ska servera den dagen efter, men tänk på att ta fram den en bra stund innan den ska serveras så det går att hälla den på pannacottan.

Toppa med havssalt.

(Nästa gång jag gör denna så tänker jag ha i saltat smör så det blir lite mer salt i smaken)

Hallonsorbet
Mixa alla ingredienserna.
Frys sorbet i ca 1,5 timmar om du vill kunna göra fina kulor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar